۱۰ آذر ۱۳۹۸ - ۱۵:۲۰
کد خبر: ۶۲۹۰۴۹
لاریجانی:

به نمایندگی مردم قم افتخار می‌کنم | یارانه‌های غیرعادلانه به ضرر مردم است

به نمایندگی مردم قم افتخار می‌کنم | یارانه‌های غیرعادلانه به ضرر مردم است
علی لاریجانی در نشستی خبری گفت: بنده افتخار می‌کنم که برای ۱۲ سال به عنوان نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی حضور داشتم.

به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری رسا، علی لاریجانی رییس مجلس شورای اسلامی امروز یکشنبه دهم آذرماه سال ۹۸ در نشستی رسانه‌ای به مناسبت روز مجلس در جمع خبرنگاران گفت: امروز روز مجلس است که مصادف بوده با سالروز شهادت شهید مدرس و این روز را به ملت ایران و نمایندگان تبریک می‌گویم.

وی ادامه داد: شهید مدرس یک فقیه مجاهد بود که ویژگی‌های منحصر به فرد و اضلاع مختلف فکری داشت و یک سیاست مدار منصف و بسیار شجاع و پرهیزگار بود، در حدی که مرحوم میرزای بزرگ شیرازی می‌گفتند که او پاکدامنی اجدادش را داشت.

لاریجانی بیان کرد: تقریبا قاطبه سیاستمداران آن زمان به شخصیت آیت الله مدرس نگاه این چنینی داشتند و البته بودند افراد مخالفی که او را تخریب می‌کردند و همان زمان یحیی دولت آبادی مرحوم مدرس را به انگلیسی بودن متهم کرد و زنجانی نیز در آثار خود از این حرف‌ها زیاد زده است، اما حتی اکثر مخالفان ایشان نیز در اینکه شهید مدرس یک شخصیت برجسته در تاریخ ایران بود اجماع داشتند و آثاری که چاپ شده و در کتابخانه مجلس نیز موجود است نشان می‌دهد که ایشان یک درخشندگی در تاریخ پارلمان ایران داشتند و لذا به نماد مجلس تبدیل شدند.

رییس مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: مرحوم ملک الشعرای بهار یک عبارتی دارد و احساس می‌کنم که واژه‌های این عبارت به جای خودش نشسته است، او می‌فرماید که آیت الله مدرس یکی از شخصیت‌های بزرگ ایران بود که از فتنه مغول مانندش به لحاظ کیفیت و استعداد و تمامی جهات مانند صراحت لهجه و شجاعت ادبی به ویژه و مسائل سیاسی دیده نشده است.

وی گفت: او در تاریخ مبارزات ایران برای آن که قانون در کشور حاکم شود و طومار نظام‌های استعمارزده پیچیده شود کار‌های زیادی انجام دادند، یکی از نکاتی که مرحوم مدرس به آن تأکید داشت این بود که قانون و قانون گرایی در کشور حاکم شود، ایشان می‌فرمودند مملکت یعنی حکومت قانون و اگر قانون حاکم نباشد مملکت نیست. این مهم است که این را بدانیم برای آن که کشور پیشرفت کند و دولت معنای واقعی پیدا کند باید قانون در کشور حاکم باشد.

لاریجانی ادامه داد: یکی از نکات دیگر شخصیت مرحوم مدرس این بود که مجلس را سنبل مشروطه، محل آزادی و اتکای ملت می‌دانست و می‌گفت که مجلس را باید به منزله تمام ایران بدانیم و تقدس آن را مقدم بشماریم، لذا وقتی ایشان استیضاح رضاخان را امضا کردند یکی از عناوینش این بود که به او به مجلس توهین کرده، لذا برای مدرس قطعی بود که توهین به مجلس به منزله توهین به ملت است و فکر می‌کنم که این خیلی مهم است.

رییس مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: گاهی می‌بینم که در فضای کشور با یک نوع بی تقوایی سیاسی مواجه می‌شویم و کسانی که هتک مجلس می‌کنند و آن را مورد تخریب قرار می‌دهند باید بدانند که این امر مخالف مرام مدرس و امام خمینی (ره) بود.

وی اظهار کرد: امام خمینی می‌فرمودند من خیلی از مجالس را به یاد دارم و در برخی از مجالس نیز به عنوان تماشاچی رفتم، یکی از امثال شما ندیدم الّا زمانی که مرحوم مدرس بودند و یا آن اوایل و دوره اول، من فکر می‌کنم که این بیان امام دارای آینده نگری بود البته ممکن است اشکالی در هر نهادی وجود داشته باشد، اما تخریب کردن امور ممکن است در ایام انتخابات هیجانات سیاسی افزایش پیدا کند، اما اگر هیجانات سیاسی بر اساس صدق نباشد دیوار کجی است که روی سر مردم خراب می‌شود، لذا کسانی که با تخریب نمایندگان و خدمات آن‌ها قصدِ تخریب فضا را دارند، دلسوز ملت نیستند آن هم زمانی که ما با یک دشمن مواجه هستیم که به دنبال تخریب و مسئله سازی در کشور هستند.

لاریجانی افزود: در این مجلس کار‌های مهمی انجام شده که عناوین آن را می‌گویم، اولا در این مجلس هر سال قانون بودجه به تصویب رسیده و بسیاری از مشکلات مربوط به کشاورزان و روستاییان، بازنشستگان، مسائل رفاهی توسط نمایندگان در بودجه لحاظ می‌شد، همچنین قانون برنامه ششم توسط مجلس تدوین شد چرا که در آن زمان دولت چیز ناقصی را در این رابطه به مجلس ارائه داد.

رییس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: تعداد قوانین ابلاغی مجلس تاکنون ۱۶۲ قانون است که شامل ۶۳ طرح و ۹۹ لایحه بود که گاهی می‌گویند لوایح کم بوده، اما می‌بینید که لوایح بیشتر است.

وی افزود: قانون توسعه و اشتغال پایدار یکی از قوانین مهمی بود تا روستاییان بتوانند زندگی آبرومندانه‌ای داشته باشند و ما از صندوق توسعه ملی و بانک‌ها در این باره کمک گرفتیم.

لاریجانی بیان کرد: قوانین رفع موانع تولید بسیار قانون خوبی است، البته به خوبی اجرا نشده، اما فی نفسه قانون خوب و مترقی است.

رییس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: قانون ارزش افزوده مقداری از سهم را به شهرداری‌ها و روستا‌ها اختصاص داده تا موجب آبادانی آن‌ها شود و برای گازرسانی آسفالت در بودجه منابعی را در نظر گرفتیم.

وی تصریح کرد: قانون حفاظت از خاک، حمایت از هوای پاک، اگر به صورت کامل اجرا شود بسیار قانون خوبی است، همچنین قانون حفاظت بهره برداری از منابع ژنتیک، قانون جامع افزایش پالایشگاه‌ها، قانون ساماندهی صنعت خودرو، قانون حمایت از جنگل بانان و محیط بانان، قانون حمایت از مرمت و احیای بافت‌های تاریخی، قانون حمایت از هنرمندان و استادکاران و فعالان صنایع دستی، قانون حمایت از حقوق معولان، قانون نظام جامع آموزش و تربیت و فنی و حرفه‌ای و مهارت، قانون پیشگیری از تقلب در آثار علمی، قانون تأسیس اداره مدارس آموزش و پرورش مدارس غیردولتی، قانون کاهش ساعت کار بانوان شاغل دارای شرایط خاص، قانون حمایت از کودکان و نوجوانان، قانون منع به کارگیری بازنشستگان، قانون مبارزه با پولشویی، قانون تشدید مجازات اسیدپاشی و حمایت از بزهکاران، قانون کاهش مجازات اعدام، قانون منابع مالی تروریسم، قانون تجارت، قانون مبارزه با نقض حقوق بشر آمریکا، قانون اصلاح تشکیلات و وظایف انتخابات شورا‌های اسلامی کشور و تدوین قوانین بانک مرکزی هم اکنون در دستور کار است به هرحال ۱۶۲ قانون به تصویب رسیده و مواردی که گفتیم بخشی از آن‌هاست.

لاریجانی اظهار کرد: سوالاتی که از وزرا صورت گرفته شامل ۱۶۵ سوال بوده که در صحن مطرح شده و در موضوعات مختلف نیز بوده است، همچنین یک مورد سوال از رئیس جمهور داشته‌ایم و ۶ مورد تحقیق و تفحص در صحن علنی قرائت شد.

رییس مجلس شورای اسلامی افزود: ۶ مورد استیضاح در صحن مطرح شد، همچنین ماده ۲۳۴ که دو مورد آن با عدم رأی اعتماد مواجه شد، همچنین از ماده ۲۳۴، ۱۳ مورد تخلفات دستگاه‌ها احصاء در مجلس قرائت و به قوه قضائیه داده شد، همچنین کمیسیون‌ها ۳۱ مورد گزارش به مجلس دادند که شامل مسائل بسیار مهمی درباره پلاسکو، سیل، احیای دریاچه ارومیه، حوادث تروریستی اهواز، موسسات اعتباری علاوه بر این جلساتی به صورت غیرعلنی به تعداد ۶۴ تا برگزار شد که شامل مسائلی مانند آخرین تحولات منطقه، حادثه تروریستی در مجلس، ناآرامی‌ها در کشور که با حضور شورای امنیت بود، راجع به بحران آب، مبارزه با مواد مخدر، وضعیت کسری بیمه‌های درآمدی، وضع کشاورزی، وضعیت اقتصادی کشور، وضعیت ارز که اگر به خاطر داشته باشید دولت ارز را ۴ هزار و ۲۰۰ تومان اعلام کرد و معلوم شد که این یک مبنای علمی ندارد درباره موسسات اعتباری نیز جلسات منجر به ایجاد ساز و کاری شد تا میلیون‌ها نفر مشکلاتشان حل شود، همچنین درمورد چالش‌های فضای مجازی گزارش وزارت خارجه درباره FATF و یارانه‌ها که دو جلسه به آن اختصاص داشت، علاوه بر این گزارش کمیسیون اصل ۹۰ نیز بررسی شد.

لاریجانی با بیان اینکه کمیسیون اصل ۹۰ مجلس گزارش‌هایی را از قوای مختلف به مجلس ارائه کرده است گفت: همچنین مرکز پژوهش‌های مجلس گزارش‌های مستندی را از وضعیت اقتصادی سال ۹۷ به مجلس ارائه کرده و در کنار آن پیش‌بینی را برای سال ۹۸ انجام داده است.

رییس مجلس با تأکید بر اینکه بحث تقنین قوانین در معاونت قوانین پارلمان در حال انجام است، اظهار کرد: مجلس دهم در حوزه تقنین و نظارت اقدامات ارزشمندی انجام داده که شاید در مباحثات هیجانی آنطور که باید دیده نمی‌شود.

وی در پاسخ به سوالی درباره اینکه ارزیابی شما از جایگاه مجلس در بعد نظارت و قانون‌گذاری طی ۱۲ سال نمایندگی‌تان در پارلمان چیست و آیا واقعاً مجلس در رأس امور قرار دارد؟، بیان کرد: بر اساس فرمایش امام راحل اگر نهادی در رأس امور است اینگونه نیست که بتواند در تمامی مسائل و حوزه‌ها ورود کند، مقام معظم رهبری بالاترین مقام در کشور است، اما آیا ایشان در تمام امور دخالت می‌کنند؟ خیر، ایشان تنها جهت‌ها را مشخص می‌کنند.

لاریجانی ادامه داد: مجلس شورای اسلامی ریل گذاری می‌کند، اما در تمام مسائل دخالتی ندارد، در رأس امور بودن مجلس بدان معنا نیست که کار قوای مجریه و قضائیه را هم انجام دهد.

رییس مجلس تأکید کرد: برداشت من این است که در این ۳ دوره که در مجلس حضور داشته‌ام، مجلس دهم ظرفیت خوب و تنوع افکار بیشتری نسبت به مجالس قبلی داشته و باعث شده آرای مردم در پارلمان گفته شود.

وی تصریح کرد: برخی نهاد‌ها مانند شورای عالی انقلاب فرهنگی در زمان امام راحل هم وجود داشتند، اما به طور مثال شورای عالی فضای مجازی بعداً شروع به کار کرد و تا جایی که اطلاع دارم از زمانی که آقای روحانی رئیس جمهور شد دقت می‌کند که در این مراکز قانون گذاری انجام نشود، البته خود این شورا‌ها هم می‌دانند که نباید این کار را انجام دهند. البته قبلاً این کار را می‌کردند مانند مسائل تشویقی مانند ارائه سکه طلا که در بحث ازدواج به وجود آمدند که بعداً جلوی آن گرفته شد.

لاریجانی تأکید کرد: یک مشکلی در مورد هیئت نظارت مجمع تشخیص مصلحت نظام وجود دارد، در زمان آیت الله هاشمی رفسنجانی هیئت نظارت مجمع برای بررسی سیاست‌های کلی نظام به وجود آمد که بیشتر جنبه مشورتی داشت و اگر می‌خواست نظر قطعی در مورد موضوعی ارائه کند خود مجمع تشخیص باید نظر می‌داد، اما این موضوع یک سال است که تغییر کرده و مشکلی را به وجود آورده که باید تغییر و حل شود.

رئیس مجلس اظهار کرد: سیاست‌های کلی نظام در امتداد زمانی قابل انجام است و نه در بحث نقطه‌ای، مانند زمانی که اعلام می‌کنیم باید دولت چابک‌سازی شود بنابراین این مشکل باید حل شود.

او گفت: در بحث سیاست‌های کلی مقام معظم رهبری مجرای قانون گذاری را مشخص و مرز‌ها را تعیین کرده‌اند که معاونت قوانین با دو قوه دیگر جلساتی را برگزار تا این مرزبندی‌ها کاملاً مشخص شود.

لاریجانی با اشاره به جلسه هماهنگی سران قوا هم بیان کرد: مقام معظم رهبری شورای هماهنگی سران قوا را به دلیل شرایط کنونی به صورت مقطعی دستور دادند، بنابراین ما هم تلاش می‌کنیم تا در این شورا قانون گذاری انجام نشود، مگر در برخی مواقع خاص مانند مشکلی که در بحث ارز به وجود آمد و این شورا به صورت موقت تصمیم‌گیری‌هایی را انجام داد، بنابراین شورای هماهنگی سران قوا نمی‌خواهد جایگزین مجلس شود و نباید جایگاه مجلس شورای اسلامی تهدید شود.

وی تاکید کرد: شورای سران قوا اضافه یک موضوع موقتی است که بنابر شرایط خاص انجام شد. این شورا موقت است که برای بحران فعلی تشکیل شده است.

رئیس مجلس در پاسخ به سوالی درباره اینکه مجلس با توجه به سیاست‌های کلی نظام قانون‌گذاری ابلاغی مقام معظم رهبری چه هماهنگی‌ها و اقداماتی را انجام داده و خواهد داد، گفت: یک بخش‌هایی از سیاست‌های کلی نظام قانون گذاری در ملاقات‌هایی که نمایندگان مجلس با مقام معظم رهبری داشتند از سوی ایشان اعلام شده بود که در بحث تنقیح قوانین یا مکانیزم نظارتی در حال انجام است و برخی از آن‌ها نیاز به تفکیک و تعیین حد و مرز‌ها دارد.

وی افزود: بعد از ابلاغ سیاست‌های کلی نظام قانون گذاری، من طی جلسه‌ای با معاونت حقوقی دولت، قوه قضائیه، شورای نگهبان و مجمع تشخیص مصلحت این موضوع را بررسی و در آنجا کمیته‌ای تشکیل شد که اکنون منتظر نتیجه این کمیته هستیم تا حد و مرز‌ها مشخص شده و هر سیستمی بداند چه کاری را باید انجام دهد.

لاریجانی در ادامه در پاسخ به سوالی درباره اینکه آیا مجلس دهم در سال آخر کاری خود می‌تواند در بحث اصلاح ساختار نظام بودجه بیشتر به بُعد نظارتی توجه داشته باشد یا خیر؟، گفت: در زمان بررسی بودجه در مجلس پیشنهاد‌های بسیاری از سوی نمایندگان مجلس ارائه می‌شود که البته تقریباً در این سه دوره که من در مجلس حضور داشتم تغییرات در لایحه بودجه دولت از سوی مجلس تنها ۵ درصد بوده، که البته برخی موارد شاید کیفی بوده مانند موضوع کشاورزی که نمایندگان در بحث آبیاری پیشنهاد‌های بسیاری داشته‌اند، اما اینگونه نبوده است که مجلس در بحث کلان لایحه بودجه دولت را تغییر داده باشد.

رییس مجلس با بیان اینکه اصلاح ساختار بودجه امری لازم است، اما باید ابتدا در دولت انجام شود، اظهار کرد: این موضوع در وهله اول وظیفه سازمان برنامه و بودجه است که اگر در بحث اصلاح ساختار بودجه مباحث منطقی لحاظ شود حتماً مجلس از آن حمایت می‌کند.

او ادامه داد: البته در بررسی لایحه بودجه بخش‌هایی هم توسط قانون اساسی مشخص شده که نمی‌توان خلاف آن اقدام کرد مانند آن که برخی پیشنهاد ارائه بودجه به صورت دو سالانه دارند که این موضوع مخالف قانون اساسی است اگرچه می‌توان مطالعات بودجه را به صورت دو سالانه انجام داد، ولی بودجه باید یک ساله باشد.

لاریجانی با تأکید بر اینکه ما در مجلس اصراری بر گسترش ردیف‌ها در بودجه نداریم، اظهار کرد: اینکه برخی دستگاه‌ها به گفته بعضی با مجلس لابی می‌کنند شاید به این دلیل است که مشکلشان در دولت حل نشده و به همین دلیل به کمیسیون‌های تخصصی مراجعه می‌کنند البته از موضوع لابی برداشت‌های مختلفی می‌شود.

رییس مجلس تأکید کرد: در بحث کلان تأیید می‌کنم که باید در موضوع لایحه بودجه اصلاح ساختار و کار‌های اساسی انجام شود.

لاریجانی در پاسخ به این سوال که نتیجه تحقیق و تفحص‌های مجلس چه شده است، گفت: همه باید نتیجه آن را ببینند، به طور مثال در بحث تحقیق و تفحص صندوق بازنشستگان، کار در مجلس آغاز و سپس به قوه قضاییه سپرده شد؛ در تحقیق و تقحص‌ها دو بخش وجود دارد، بخشی اشکالات و بخش دیگر جرائمی است که به وقوع پیوسته است.

رییس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: وقتی موضوعی تخلف محسوب می‌شود، کمیسیون‌ها، دولت و دیوان عدالت اداری وارد عمل می‌شوند.

او درباره اقدامات مجلس شورای اسلامی در زمینه رونق تولید، اظهار کرد: یکی از اقدامات مجلس تشکیل کمیسیونی در این زمینه بود و قوانینی مانند قانون رفع موانع تولید توسط همین کمیسیون ارائه شد، یا گزارش‌هایی که درباره نقص در زمینه رونق تولید تنظیم شده توسط همین کمیسیون بودند، بنابراین هم در تقلیل و هم در نظارت کار شده است.

بحث افزایش قیمت بنزین از دو سال پیش مطرح شده بود

رییس قوه مقننه درباره ابزار‌های مجلس شورای اسلامی برای نظارت بر افزایش قیمت بنزین و اینکه این نهاد تا چه زمانی از افزایش قیمت بنزین حمایت می‌کند، بیان کرد: سازوکار این موضوع روشن است و کمیسیون‌های تخصصی مجلس پیگیر این امر هستند؛ در همان روز افزایش بنزین، کمیسیون‌های اقتصادی و برنامه و بودجه جلساتی را با ستاد تنظیم بازار، وزارت صمت و تعزیرات برگزار کردند و پیگیر نحوه انجام این امر بودند.

لاریجانی افزود: خود ما هم جلسه‌ای در صحن علنی مجلس داشتیم که در آن همه نظرات خود را ارائه کردند؛ این یک امر مستمر است، اما ساده نیست و نیاز به پیگیری فراوان دارد.

رییس مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: این موضوع را باید در سطح کلان با تنظیم رابطه عرضه و تقاضا پیگیری کرد، چراکه ما امروز در شرایط ویژه‌ای قرار داریم و نباید بگذاریم مشکلی پیش بیاید.

وی با اشاره به پیشنهاد فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی مبنی بر استفاده از بسیجیان برای نظارت بر کنترل قیمت‌ها، بیان کرد: ما این توصیه را به دولت کردیم تا با آموزش بسیجیان از آن‌ها استفاده کند، پس مجلس شورای اسلامی در حال پیگیری این امر است.

رییس قوه مقننه درباره قیمت حامل‌های انرژی، گفت: ما در سال ۸۸ قانون هدفمندی یارانه‌ها را با ۱۶ ماده تصویب کردیم که این قانون دولت را موظف کرده تا یارانه‌های مربوط به تمامی حوزه‌ها به خصوص انرژی را از حالت غیرشفاف خارج کرده، مشخص کند که به چه قیمتی باید برسد و چگونه مصرف شود.

لاریجانی تصریح کرد: مجلس این قانون را ریل‌گذاری کرد و در اختیار دولت قرار داد، البته دولت هم در گذشته آن را با دقت انجام نداد، اما در شرایط فعلی بحث افزایش قیمت بنزین از دو سال پیش مطرح شده بود.

حجم زیادی از یارانه به صورت غیرعادلانه توزیع می‌شود

رییس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه مشکل این است که حجم زیادی از یارانه به صورت غیرعادلانه توزیع می‌شود، اظهار کرد: آژانس بین‌المللی انرژی در سال ۲۰۱۵ ایران را در زمینه مصرف انرژی در رتبه اول قرار داد و در همین سال دولت حدود ۴۷ میلیارد تومان یارانه انرژی پرداخت کرده است؛ این یعنی مبلغ از جیب مردم، اما به صورت غیرعادلانه پرداخت می‌شود.

او ادامه داد: در موضوع بنزین دهک اول ۱.۲ یارانه استفاده می‌کنند در حالیکه در دهک دهم این میزان به ۲۵ می‌رسد یعنی بیش از ۱۲ برابر؛ در بحث مجموع CNG و بنزین دهک اول ۱.۸ و دهک دهم ۳۵ که این نشان می‌دهد نسبت در حدود ۲۵ برابر است؛ اگر مجموع ۳ دهک اول را حساب کنیم، عدد ۱۷ به دست می‌آید در حالی که مجموع ۳ دهک آخر عدد ۱۰۰ را نشان می‌دهد که این نشان می‌دهد عدم تعادل وجود دارد.

رییس قوه مقننه با بیان اینکه ۴۵ درصد مردم خودروی شخصی ندارند، تصریح کرد: این اعداد و ارقام نشان می‌دهند که ۳ دهک بالا مصرف بنزین بالایی دارند در حالیکه دهک‌های آخر به دلیل نداشتن خودروی شخصی از یارانه محروم هستند و این مشکل از همان ابتدا وجود داشت.

لاریجانی گفت: در همین راستا دولت در شورای هماهنگی اقتصادی همین پیشنهاد امروز خود را مطرح کرد، البته پیشنهاد‌های دیگری هم در این چارچوب وجود داشت، اما، چون همه چیز در اختیار دولت بود، این پیشنهاد ارائه شد؛ این موضوع در جلسات مختلف مجلس هم مورد بررسی قرار گرفت که نتیجه این جلسات بسیار جالب بود.

رییس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: نتیجه این جلسات نشان داد ۱ هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان یارانه به صورت غیرعادلانه در کشور توزیع می‌شود؛ با این مبلغ باید سهم هر خانوار در حدود ۵۷ میلیون تومان در سال می‌شد، اما امروز شاهد هستیم که اینگونه نیست؛ به همین دلیل سناریو‌هایی توسط مجلس، مرکز پژوهش‌ها و حتی سازمان برنامه و بودجه طراحی شد که یکی از آن‌ها همین قیمت بنزین امروز بود که اعلام شده است.

وی ادامه داد: با وجود همه این سناریوها، اما آنچه در شورای هماهنگی اقتصاد مطرح شد، دو وجه داشت؛ یک وجه آن بعد مشورتی بود و بعد دیگر تصمیم‌گیری، بحث مشورتی آن موضوع همین نرخ‌ها بود که باید توسط دولت ارائه می‌شد، اما، چون مقام معظم رهبری فرموده بودند که مشورت شود، ما بر روی آن مشورت کردیم.

رییس قوه مقننه بیان کرد: به همین دلیل چارچوبی که توسط دولت باید اداره می‌شد مورد بحث قرار گرفت و برخی قیمت‌ها عوض شد، اما آنچه تصمیم گرفته شد، این بود که بخاطر پایین بودن منابع حاصل از افزایش قیمت به جای اینکه ۵۰ درصد منابع به مردم داده شود، باتوجه به شرایط اقتصادی و تحریم‌ها، تمام منابع در اختیار مردم قرار بگیرد و این به تأیید مقام معظم رهبری رسید.

لاریجانی در پاسخ به سوالی درباره اینکه او دیگر در انتخابات حاضر نخواهد شد و اینکه برخی می‌گویند عملکرد سیاسی لاریجانی مجلس با لاریجانی صدا و سیما تفاوت کرده است گفت: این سوالات رمانتیک است من خیلی وارد نیستم. انسان‌ها در مسیر کار‌های سیاسی مانند سایر امور پیشرفت می‌کنند و تجارب مختلفی را به دست می‌آورند. من هم برای این ۱۲ سال نظر نمایندگان مجلس تجارب مختلفی را آموخته‌ام و و از نظرات آن‌ها استفاده کردم.

وی ادامه داد: در سطوح مشکلات کشور را بهتر کردم و آن‌ها را مشاهده کردم بنابراین اگر شما صدرایی بیاندیشید. مرحوم ملاصدرا می‌گفت انسان‌ها عوض می‌شوند و این مسئله عجیبی نیست.

رییس مجلس در پاسخ به سوالی طرح مدیریت مصرف سوخت و نظر او درباره طرح سهمیه بندی بنزین تصریح کرد: من قبلا هم در این باره صحبت کرده بودم که این مسئله امروز و دیروز نیست، از سال ۸۸ در مجلس و دولت مطرح شده است و آن هم این است که آیا این یارانه‌های پنهان به اقتصاد کشور لطمه می‌زنند یا نه؟ و دوم اینکه آیا توزیع این یارانه‌ها عادلانه است یا خیر؟

او افزود: تا جایی که من اطلاع دارم که آن را به این زمان اقتصاددانان برجسته کشور، اما نه همه آن‌ها و طیف‌های گوناگون آن‌ها در این باره اتفاق نظر داشتند. البته باز نمی‌خواهم بگویم که همه آن‌ها این نظر را داشتند، اما عده زیادی که با آن‌ها تماس داشتم این اتفاق داشتند که این مسیر راه جز اتلاف منابع و سرمایه‌های ملی نیست ایجاد شکاف طبقاتی هم کمک می‌کند باید از ادامه این مسیر جلوگیری کرد.

رییس مجلس گفت: برخی از مجلات و روزنامه‌های اقتصادی که من هم گاهی اوقات آن‌ها را مطالعه می‌کنم صحبت‌هایی کرده، اما نکته‌ای که باید به آن توجه کرد این است که این مطلب یک طرفه مطرح شده و نشده است بلکه این بحث موستوفی است. قانون هدفمندی یارانه‌ها یک مدلی برای علاج این مسئله ارائه کرد و فکر می‌کنم که آن قانون هم قانون بسیار دقیق است و دولت هم باید آن را درست اجرا کند و من معتقدم که تصمیم مجلس در آن زمان درست بوده است. اگر این قانون درست اجرایی شود، در آنجا مشخص شده است که چه میزان از یارانه‌ها باید به سمت مترو، راه آهن و سایر مسائل اختصاص پیدا کند و درباره همه این‌ها بحث و گفتگو شده است.

او در پاسخ به سوالی درباره اینکه آیا راهکار عملی برای شکستن بن بست روابط ایران و آمریکا مشاهده می‌کنید تصریح کرد: همواره برای اجرای این مسئله اراده سیاسی وجود دارد افرادی هم هستند که در حال انجام گفتگو‌ها هستند تا به این است که سیاست فشار حداکثری و اصلاح شود برخی از کشور‌ها هم برای رفع این مسئله تلاش می‌کنند، اما آمریکایی‌ها باید بدانند که این روش در گذشته هم اجرا شد، اما هیچ جوابی و نتیجه برای آن‌ها به همراه نداشت، اما با اجرای فشار بر ایران هسته‌ای و حق طبیعی خود منصرف کنند، حتی به خاطر می‌آورم که می‌گفتند حتی شما نباید حتی یک سانتریفیوژ هم داشته باشید. اما در این کار موفق نشدند.

وی افزود: حتی به خاطر می‌آورم که اوباما هم نامه‌ای که غنی‌سازی در ایران را قبول دارم حالا مذاکره انجام دهیم. اگر مسئولان آمریکایی هم این مرز هم داشته باشند و از تجربه گذشته استفاده کنند می‌توانند این مسئله را حل کنند و راه برای حل این مسئله بسته نیست.

لاریجانی در پاسخ به اینکه ارزیابی و تحلیل او درباره شرایط فعلی عراق و اینکه آیا جمهوری اسلامی در این باره نگرانی دارد، تصریح کرد: فکر می‌کنم با حضور آیت‌الله سیستانی در عراق و رهبری جامعه‌ای که ایشان دارند ما نداریم و ایشان هم به ابعاد مختلف قضایا وقوف دارند آن زمان که آمریکایی‌ها داعش را تحریک کردند که عراق را بگیرد آن موقع ما نگران این مسئله بودیم و برای سرکوب داعش هم بسیار کمک کردیم، الان ایشان هم با تدبیر خود موضوع را حل خواهند کرد اگر از ما کمکی هم بخواهند ما به آن‌ها کمک خواهیم کرد.

به نمایندگی مردم قم افتخار می‌کنم

او تاکید کرد: این مسائل هیچ تاثیری در ایران ندارد و ما از نظر کلی عراق را یک متحد طبیعی خود می‌دانیم، اما درباره این مسائل نگرانی نداریم، چون رجال سیاسی و مذهبی بسیار پخته‌ای در عراق به خصوص آیت الله سیستانی حضور دارند و توانایی حل و فصل مسائل را دارند و نیاز به کمک ندارند.

نماینده مردم قم در مجلس در پاسخ به سوالی درباره اینکه آیا مردم و علمای قم از شما برای حضور در مجلس درخواستی داشته باشند، ممکن است که نظر شما تغییر پیدا کند، تصریح کرد: حقیقت موضوع این است که من قصد نداشتم در مجلس دهم هم کاندید شوم. اما اکنون که نگاه می‌کنم می‌بینم که ۱۲ سال است که توفیق نمایندگی مردم شریف قم را داشتم.

رییس قوه مقننه تاکید کرد: بنده در دوره ۱۲ ساله حضور خود در مجلس شورای اسلامی نماینده مردم قم بودم و به این موضوع نیز افتخار می‌کنم.

وی ادامه داد: آن زمان هم بسیاری از آقایان نظر داشتند تا من در مجلس حضور پیدا کنم و من را هم قانع کردند. این بار هم همین طور شد بزرگان و آقایان نامه نوشتند و صحبت کردم و من هم آن‌ها را قانع کنم که ۱۲ سال برای حضور در مجلس کافی است و به همین دلیل می‌گویم که این تصمیم من لحظه‌ای نیست و مدتی درباره آن فکر کردم امیدوارم که این مسیر هم به این صورت طی شود.

عضو شورای عالی سران قوا درباره افزایش قیمت بنزین و اینکه آیا این تصمیم، تصمیم سران سه قوه بوده یا نه؟ گفت: این مسئله دو وجه داشت یکی وجه مشورتی و یکی هم وجه تصمیم گیری. به نظرم آنچه رهبری در درس خارج از فقه خود فرمودند همین بود، که حق بود. یعنی در جلسه سران این مسئله مطرح شد و ایشان هم حمایت فرمودند.

از زمان اجرای مصوبه مدیریت مصرف سوخت مطلع بودم

وی همچنین در پاسخ به این سوال که «رییس جمهور گفت من از زمان اجرای سهمیه بندی مطلع نبودم و صبح آن روز متوجه شدم که این اظهار نظر برای بسیاری از مردم عجیب بود و آیا شما از زمان اجرای این طرح مطلع بودید؟» ادامه داد: من از زمان اجرای طرح مطلع بودم و راجع به مشکلات این مسئله با آقای رحمانی فضلی وزیر کشور نیز صحبت کردم. بنده سه شنبه در جلسه غیرعلنی مجلس به نمایندگان گفته بودم که چنین طرحی در روز‌های آینده در حال اجراست.

وی ادامه داد: دولت می‌تواند طبق قانون هدفمندی این کار را انجام دهد، ولی به خاطر شرایط آنجا مشورت کرد. پیشنهاد، پیشنهاد دولت است قسمتی که مسئولان تصمیم گرفتند این بود که همه منابع این کار به مردم داده شود. به نظرم برای اجرای این طرح نیاز به اقناع عمومی بود البته الان هم لازم است تا این کار اجرا شود. رسانه‌های مختلف هم باید این کار را انجام دهند. در کمیته رسانه‌ای که در وزارت کشور برای این کارتشکیل شده بود قرار بود کار‌های رسانه‌ای انجام شود.

رییس مجلس عده‌ای از عدم کاندیداتوری شما خوشحال می‌شوند، فکر می‌کنید نیامدن شما تا چه اندازه برای تحولات مجلس آینده مؤثر است و اینکه آیا برای انتخابات ریاست‌جمهوری خودتان را آماده می‌کنید، بیان کرد: امیدوارم موافقان و مخالفان همیشه خوشحال باشند و بخلی در این زمینه ندارم. من هم یک فرزند کوچک و جزء نمایندگان مجلس هستم البته من بیشتر از محضر نمایندگان استفاده می‌کردم تا اینکه آن‌ها بخواهند از من استفاده کنند؛ بنابراین احساس نمی‌کنم که خلأیی در این زمینه وجود داشته باشد.

وی بیان کرد: همین الان هم رجالی در بین نمایندگان وجود دارد که می‌توانند در همین سمت‌ها اقدامات بسیار اساسی انجام دهد و این عرصه خالی نیست.
لاریجانی اظهار کرد: اینکه مخالفان من مطالبی را مطرح می‌کنند امیدوارم که حجت شرعی داشته باشند، زیرا ما دشمن یکدیگر نیستیم و همگی در این نظام کار می‌کنیم فقط ممکن است که نظر سیاسی‌شان با من مخالف باشد.

رییس مجلس افزود: ما هر زمان که هر وظیفه‌ای به دوشمان باشد انجام می‌دهیم و در این ۴۰ سال هم به خاطر عقیده‌مان تلاش کردیم و این انقلاب را حقی می‌دانیم که باید در هر زمانی برایش زحمت کشید در زمان جنگ به صورتی و در سایر زمان‌ها هم به نوعی دیگر، اما اینکه گفتید برنامه من برای ریاست جمهوری چیست باید بگویم که من در این زمینه برنامه‌ای ندارم.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر پیوستن ۶ کشور اروپایی به اینستکس که منجر به استفاده احتمالی ۳ کشور اروپایی از مکانیزم ماشه خواهد بود و اراده اروپایی‌ها نسبت به عدم تعهداتشان اظهار کرد: نمی‌توانم بگویم که اروپایی‌ها نمی‌خواهند تعهدت خود را انجام دهند چرا که برخی از آن‌ها می‌گویند نمی‌توانیم تعهدات خود را انجام دهیم؛ برخی هم در داخل کشور معتقد هستند که آن‌ها راست می‌گویند، اما در هر حال نتیجه‌اش برای ما یکسان است و در این زمانی که آمریکایی‌ها از برجام خارج شدند ما باید از نفع این توافق استفاده می‌کردیم، در حالی که این گونه نبود حال چه طرفین اروپایی می‌خواهند به تعهدات خود عمل کنند و چه نمی‌خواهند تفاوتی برای آن‌ها نداشته است بنابراین باید برای این معادله یک راه حلی پیدا می‌کردند.

لاریجانی ادامه داد: البته برخی از کشور‌ها تکاپویی دارند، اما نمی‌دانم که تا چه میزان به نتیجه برسد، اما اینکه گفتید آن‌ها از مکانیزم ماشه استفاده خواهند کرد قطعا از سمت ما هم مکانیزم ماشه وجود دارد یعنی اگر آن‌ها از مکانیزم ماشه استفاده کنند ایران هم مجبور است برای برخی از تعهدات خود به آژانس تجدیدنظر جدی انجام دهند، بنابراین اگر فکر می‌کنند که این راه برایشان مفیدتر است، انجام دهند.

رییس مجلس بیان کرد: این گونه نیست که آن‌ها از یک ظرفیتی استفاده کنند و ایران از این ظرفیت استفاده نکند، البته راه حل عقلایی اش این است که اگر یک عنصر نامطلوبی در صحنه بین المللی مقررات بین‌المللی را زیر پا بگذارد سایر کشور‌ها جلوی او را بگیرند نه در برابر کسی بایستند که به او اجحاف شده است.

وی افزود: اگر آمریکا زیر تعهدات خود زده است این کشور‌ها باید این کشور را قانع کنند تا به تعهدات خود بازگردند و ما حدود یک سال صبر کردیم که آن‌ها این کار را انجام دهند، اما این اقدام را انجام ندادند بنابراین ما نمی‌توانیم منتظر بمانیم ضمن اینکه من معتقد هستم همچنان راه گفتگو با دیپلماسی باز است، اما نباید از این حرف‌های گستاخانه در مورد ایران مطرح کنند.

لاریجانی در پاسخ به سوالی مبنی بر شفافیت منابع مالی کاندیدا‌ها ادامه داد: استانی شدن انتخابات در سه دوره مطرح بود، در این مورد که به تناسب استان‌ها نماینده در مجلس حضور یابد حدود یک سال و نیم پیش با آیت‌الله جنتی صحبت کردیم و حتی پژوهش‌های مجلس هم به این نتیجه رسید و با آقایان کدخدایی، دهقان، کولیوند و آیت‌الله جنتی جلسه‌ای گذاشتم تا در این باره صحبت کنیم و تجدیدنظری داشته باشیم که شفافیت مالی و نقش احزاب و گروه‌ها برجسته شود.

وی افزود: این مسیر طی شد و در کمیسیون به نتیجه رسید و تصمیم‌گیری‌های لازم به عمل آمد و حتی مجلس هم رای خود را داد و زمانی که شورای نگهبان آن ایراد گرفت ما یکه خوردیم البته ممکن است این امر یعنی نظر شورا، نظر قاطبه شورا نباشد. شنیده شد که نظر مجمع تشخیص مصلحت نظام در آن دخیل بود.

رییس مجلس بیان کرد: ما در مجلس واقعا برای این موضوع وقت گذاشتیم هم من، هم کمیسیون‌ها و هم نمایندگان وقت زیادی برای این قانون گذاشتیم و شاید یک ماه زمان برد تا این قانون تصویب شود، اما چرا باید به این وضعیت دچار شوند در حالی که ما هماهنگی هم انجام دادیم، البته به انتخابات این دوره نمی‌رسد و یا در سطح ملی مطرح شود که استانی‌تر کنیم و مجلس روی استانی شدن آن رای نداد ایستادگی کرد و در نهایت متوقف شد.

یارانه‌های غیرعادلانه به ضرر مردم است

لاریجانی در پاسخ به سوالی مبنی بر عدم توجه به مردم در سیاست‌گذاری‌های کلان کشور به خصوص موضوع بنزین اظهار کرد: رضایت مردم حتما اصل است و اصلا فلسفه همین موضوعی که من توضیح دادم مبنی بر اینکه یارانه‌های غیرعادلانه به ضرر قاطبه مردم است، همین بود منتها این موضوع باید توضیح داده می‌شد برای مردم و اصل فرمایش شما قطعا درست است، زیرا کل ساز و کار نظام برای رضایت مردم و بهبود اقتصاد آن‌هاست.

لاریجانی در پاسخ به سوالی مبنی بر رایزنی‌ها با شورای نگهبان در بحث تایید صلاحیت‌ها و اینکه آیا این رایزنی‌ها به نفع جریان خاصی بوده یا خیر؟ اضافه کرد: رایزنی‌ها همیشه وجود داشته و بنده به عنوان رئیس مجلس در این سه دوره با خانم‌ها و آقایانی روبه رو می‌شدم که می‌گفتند توجه کافی نشده و رد شده اند، که ما هم پیگیری می‌کردیم. در این زمینه گاهی به مقام معظم رهبری نامه می‌نوشتم که ایشان به شورای نگهبان ارجاع می‌دادند و گاهی تماس‌هایی می‌گرفتیم که حقی ضایع نشود. البته برخی مواقع موثر واقع می‌شد و در برخی مواقع نمی‌شد.

رییس مجلس بیان کرد: این دوره هم رایزنی ادامه خواهد داشت و ما اگر احساس کنیم اگر حقی از کسی ضایع شده وظیفه ما این است که پیگیری کنیم.

وی درباره ریاست احتمالی خود در مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: این مجمع رییس دارد و این موضوع از عجایب است.

لاریجانی در ادامه درباره مبحث مصرف سوخت ادامه داد: این مسئله در جلسات مختلف جدای از جلسه سران قوه مطرح شد و البته دو سال پیش نیز مطرح شده بود و سازمان برنامه و بودجه و مرکز پژوهش‌های مجلس نیز درباره آن توضیحاتی ارائه داد، لذا این تصمیم را مجلس نگرفت، مجلس تصمیم خود را سال ۸۸ اعلام کرد، البته ممکن است اختلاف نظر‌هایی نیز در این باره وجود داشته باشد.

رییس مجلس درباره ضرورت اصلاحات ساختاری و اصلاحات سیاسی افزود: اصلاحات ساختاری باید در نهاد‌های دولتی و دولت صورت بگیرد و خیلی به مردم مرتبط نیست و درباره چگونگی استفاده از املاک و امکاناتی که در اختیار دولت و بخش‌های مختلف قرار دارد باید تصمیم گرفته شود که این هم ارتباطی به آحاد مردم ندارد.

وی افزود: موضوع صندوق‌های بازنشستگی و تدبیر برای مشکلات آن نیز باید در حکومت تدابیری اندیشیده شود و این موضوع نیز ارتباط چندانی به آحاد مردم ندارد، اصلاحات ساختاری در حوزه اقتصادی لازم است و البته ممکن است در شرایط تحریم برخی منابع در اختیار نباشد، اما باید فکر و سامان آن انجام شود، اما باید در بودجه شرایط بهتری را به وجود آورد.

لاریجانی تصریح کرد: تغییر در ساختار سیاسی بحث دیگری است، اگر سوال شما این است که قانون اساسی را تغییر دهیم فکر می‌کنم هنوز هم بسیاری از ظرفیت‌های قانون اساسی کشورمان استفاده نشده، اما در شرایط مناسب می‌توان در آن تجدید نظر‌هایی صورت داد چرا که وحی منزل نیست، اما در شرایط کنونی اصلاح ساختار اقتصادی بسیار مهم است.

وی در پاسخ به سوالی پیرامون قطعی اینترنت و مشکلات به وجود آمده برای کسب و کار‌ها ادامه داد: این قضیه موقتی بود و شورای امنیت ملی نیز تصمیم‌گیرنده بود لذا باتوجه به حساسیت کسب و کار‌ها این مشکل سریعاً حل شد.

رییس مجلس درباره اعلام افزایش نرخ بنزین در نیمه شب و اعتراض‌های مردم، گفت: قاعدتاً این موضوع می‌توانست به گونه دیگری انجام شود، اما به هر حال مجموعه دولت که مسئول بودند این راه را انتخاب کردند و فکر می‌کنند که فرصتی برای بازنگری وجود دارد تا در مواردی این تصمیم دچار نقص بوده نواقص آن جبران شود، در مورد حق اعتراض نیز شهروندان می‌تواند اعتراض خود را بیان کنند و مدلی نیز در مجلس وجود دارد و صنوف مختلف در برابر مجلس اعتراض‌های خود را نشان می‌دهند که معمولاٌ یکی از اعضای هیئت رئیسه به میان معترضان می‌روند و نظرشان را جویا می‌شوند لذا اگر بتوانیم برای اعتراض‌های آن‌ها کاری انجام دهیم حتما این کار را خواهیم کرد.

لاریجانی بیان کرد: همانطور که می‌بینید اکثر روز‌ها از صنوف مختلف جلوی مجلس اعتراض خود را بیان می‌کنند و این مشکلی ندارد، اما مشکل آنجایی است که اعتراض به رفتار خشونت‌آمیز و استفاده از سلاح سرد و گرم منجر شود، البته خواسته عده‌ای از مردم چیز دیگری بود به همین دلیل رهبر انقلاب فرمودند که صفوف باید جدا شود، معتقدم که برای هر موضوع راهی وجود دارد البته اگر منظور شما قانونی برای اعتراض‌های مردم است، برخی همکاران دنبال این بودند که طرحی در این رابطه به مجلس بیاورند، در حوادث اخیر خانه‌هایی سوختند و خسارت‌هایی به مردم وارد شد و باید بخش‌های امنیتی به این موضوع نظارت کنند و کار را دنبال کنند که البته وظیفه آنهاست به هر حال راه برای اعتراض بسته نیست و باید به خواسته‌های مردم توجه شود.

گفتنی است علی لاریجانی در پایان این نشست در پاسخ به سوال خبرنگار پارلمانی خبرگزاری رسا، مبنی بر اینکه «بودجه بخش‌های فرهنگی در سال‌های اخیر کاهش پیدا کرده است، مجلس شورای اسلامی چه تهمیداتی را اندیشیده تا خدای ناکرده در شرایط موجود، بازی را در زمین فرهنگ به دشمن نبازیم»، گفت: بنده هم با شما هم عقیده هستم که بودجه‌های فرهنگی در کشور متناسب نیست.

وی ادامه داد: برای مثال بودجه رسانه‌های کشور در ذیل بودجه‌های فرهنگی باید تأمین شوند.

نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: در بررسی لایحه بودجه سال ۹۹ به همین امر توجه خواهیم داشت، هرچند که باید توجه داشته باشیم که کشور از نظر مالی در وضعیت مناسبی قرار ندارد. /۸۵۶/پ202/ق

ارسال نظرات